Translate

Sunday

Keistimewaan Makanan Di Johor

Keistimewaan Makanan Di Johor

Setiap negeri di Malaysia mempunyai makanan yang mengikut ciri-ciri tempatan. Walaupun setiap tempat berbeza, semua makanan itu pasti sedap dan enak untuk seluruh rakyat Malaysia. Di Johor juga tidak kurang hebatnya, hampir di setiap sudut di negeri ini mempunyai makanan tradisional mereka sendiri yang sangat unik dan sedap. Mai Singgah akan menceritakan sedikit tentang makanan tradisional di Johor ini.
Laksa Johor – Walaupun hamper setiap negeri mempunyai resipi laksa tersendiri, Lakso Johor agak berbeza dengan resipi negeri lain kerana mee yang digunakan adalah dari jenis spaghetti. Kuahnya pula agak pedas dan pekat sambil dihidangkan dengan sambal belacan.
Mee Bandung Muar – Makanan yang sangat popular di kalangan penduduk Muar ini telah menarik minat dari seluruh Malaysia untuk datang ke Muar dan mencuba mee ini. Dimasak sekali dengan makanan laut, aromanya yang memikat pasti meyakinkan anda mengapa orang ramai dari serata Malaysia datang ke sini untuk mencuba sendiri Mee Bandung Muar.
Mee Rebus Johor – Kuah mee rebus ini membezakan rasanya daripada mee rebus di negeri-negeri lain. Kalau di tempat lain kuahnya ialah sup, di Johor pula kuah mee rebus agak pekat dan tidak rasa seperti sup. Rasanya sungguh enak dan sesuai walaupun warnanya agak aneh.
Kacang Pool – Roti bakar yang dihidang bersama kuah pekat berempah ini menjadi pilihan buat penduduk Johor untuk minum petang atau sarapan pagi. Rasa kuahnya yang mengandungi rempah kurma dan beriyani pasti membuatkan anda menjilat licin mangkuk tersebut.
Roti Kirai – Roti ini yang dikenali sebagai Roti Jala di negeri lain mempunyai rasa yang agak sama seperti yang lain. Selain nama panggilannya yang berbeza, rasa kari yang dihidangkan bersama roti kirai ini agak berbeza mengikut cita rasa masing-masing.

http://www.maisinggah.com/tempat-menarik-di-johor/

Jika ingin bekunjung ke johor bahru untuk melancong, atau apa-apa tujuan dan tidak ada tempat yang
sesuai untuk menginap bolehlah bekunjung ke homestay kami di



Iaitu yang terletak di : No 50 Jalan Padi Bandar Baru Uda,81200 Johor Bahru, Johor
Homestay kami mempunyai 4 bilik tidur dan 3 bilik mandi (2 bilik kipas syiling, 2 bilik aircond) iaitu segala kelengkapan rumah seperti perabot dan perkakasan dapur serta  eletrik dan Astro telah siap sedia. Kami sedia memberikan perkhidmatan yang terbaik buat anda..

Boleh hubungi kami untuk maklumat lanjut:





No Telifon: 016-786 2934 (Puan Haliza)
No Telifon: 016-756 2061, 017-846 2016 (En Hairy Azly)
Email:          lieza.homestaybbu@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...