Translate

Monday

Tips Melancong: Manfaat pantai


Tiupan angin laut sepoi-sepoi bahasa cukup mendamaikan. Duduk bersantai sambil menikmati ke­enakan air kelapa muda dengan panorama indah cukup mengujakan. Selain sebagai tempat rekreasi, pantai memberikan banyak manfaat untuk kesihatan. Itu hasil kajian dalam Journal of Environmental Psychology. “Ia membuktikan percutian alam seperti pantai memiliki lebih banyak manfaat daripada berkunjung ke pusat kesihatan atau pusat hiburan urban,” kata J Aaron Hipp, salah seorang penyelidik yang dipetik dari Medical Daily. Selamat bercuti!
Sinar matahari berikan vitamin D
         Jika terlalu terdedah dengan sinaran matahari memang tidak baik untuk kesihatan tapi mentari mempunyai kebaikan tersendiri. Ketika kulit terdedah sinaran, tubuh menghasilkan vitamin D, ‘alat’ yang penting dalam penyerapan kalsium dan pembentukan tulang kuat. Namun, bagi mengelak kulit menjadi gelap atau sebaliknya, guna krim pelindung matahari dengan SPF 15 atau lebih.

Kuatkan otot kaki dengan berjalan di atas pasir
         Kajian mendapati berjalan atau berlari di atas pasir memerlukan tenaga lebih banyak daripada berjalan di permukaan rata. Jadi, berjalan di atas pasir tanpa menggunakan kasut atau selipar.Menurut Martin Zuncker, penulis buku ‘Earthing: The Most Important Health Discovery Ever?’, berjalan tanpa alas kaki dapat menghantarkan tenaga penting membangkitkan ‘mood’ dari bumi ke tubuh. ‘Earthing’ atau ‘membumi’ menghubungkan kembali tenaga dari bumi yang sudah dilupakan dek gaya hidup moden.

Detoks dan sihatkan jantung dengan berenang di laut
           Air laut mengandungi pelbagai jenis mineral seperti magnesium, potasium dan iodin. Mineral ini berfungsi menyembuhkan jangkitan, alat detoksifikasi dan terapi.


Berenang dapat menurunkan tekanan
Berenang baik untuk kesihatan dan pembentukan otot-otot tubuh.  Dengan berenang sekurang-kurangnya dua jam setengah seminggu, anda menurunkan risiko penyakit kronik dan meningkatkan kesihatan jantung. Kombinasi kebaikan air laut dengan berenang membuatkan tubuh bersedia menghadapi pelbagai rintangan. 

Sumber:

Sumber gambar: google image


Jika ingin bekunjung ke johor bahru untuk melancong, atau apa-apa tujuan dan tidak ada tempat yang
sesuai untuk menginap bolehlah bekunjung ke homestay kami di

LIEZA HOMESTAY JB

Iaitu yang terletak di : No 50 Jalan Padi Bandar Baru Uda,81200 Johor Bahru, Johor
Homestay kami mempunyai 4 bilik tidur dan 3 bilik mandi, iaitu segala kelengkapan rumah seperti perabot dan perkakasan dapur serta  eletrik dan Astro telah siap sedia. Kami sedia memberikan perkhidmatan yang terbaik buat anda..

Boleh hubungi kami untuk maklumat lanjut:



No Telifon: 016-786 2934 (Puan Haliza)
No Telifon: 016-756 2061, 017-846 2016 (En Hairy Azly)
Email:          lieza.homestaybbu@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...